Cine nu a auzit de Thomas Cook? Primul agent de turism din lume, Thomas Cook a trăit între 1808 și 1892. Preot baptist, el a organizat în 1841, pentru un grup de credincioși de 540 de persoane, o excursie cu trenul de la Londra la Loughborough, pentru prețul de un shilling biletul, în care era inclusă și masa.  A fost, așadar, organizatorul primului produs turistic combinat (transport+restaurație). Succesul acestei excursii, ca și cel al acțiunilor asemănătoare organizate în anii următori, l-au determinat să înființeze în 1872 prima agenție de turism din lume Thomas Cook & Son, care avea și propriul magazin de desfacere a unor obiecte necesare călătoriilor: cărți de călătorie, hărți, geamantane, încălțăminte. Ulterior, și-a construit și un mic hotel și a inventat voucher-ul. În 1888, agenția și-a creat birouri în toată lumea, inclusiv în Australia și în Noua Zeelandă, iar în 1890, vindea peste 3 milioane de bilete.

Iată, așadar, cum pasiunea și intuiția au transformat lumea călătoriilor într-o industrie, cea a turismului.

Turismul implică o multitudine de activități și ocupații. Una dintre cele mai intersante activități este cea care se desfățoară în agenția de turism. Deși se desfășoară într-un „birou”, activitatea este departe de a fi repetitivă sau plictisitoare, fiecare zi dându-ți posibilitatea de a face ceva nou, de a călători – virtual- în alte locuri, de a contacta alți oameni, de arezolva alte probleme, de a vinde un alt vis. În plus, nivelul de pregătire al celui care lucrează într-o agenție de turism este cu adevărat supus unei formări continue, tocmai datorită faptului că trebuie să învețe mereu noi și noi lucruri (destinații, obiective turistice specifice, metode și tehnici de promovare și de vânzare, limbi străine etc.). iar pentru a fi un bun agent de turism îți trebuie și „un strop” de implicare și dorința de a reuși.

O vacanţă în ţară sau în străinătate, la munte sau la mare, la pensiune sau la hotel, all inclusive sau doar cu mic dejun, cu avionul, autocarul sau cu maşina personală, în sezon sau în extrasezon? La toate întrebările legate de organizarea unei vacanţe vă răspunde prompt agentul de turism. „Persoanele care vor să lucreze într-o agenţie trebuie să ştie ceea ce vrea clientul fără să pună prea multe întrebări. Oamenii vin la un agent de turism ca la medic, spun tot ce vor, tot ce visează, iar în funcţie de asta agentul pune «diagnosticul» şi oferă vacanţa care li se potriveşte“.

Agentul de turism este persoana care întâmpină clientul, află care este motivația lui și care îi sunt exigențele, care pregătește și promovează ofertele pentru a se apropia cât mai mult de dorințele clientului. În felul acesta, agentul de turism se pune în pielea clientului, călătorește cu gândul alături de el, alege pachetul de servicii cel mai potrivit. Job-ul lui implică o diversitate de activități tocmai pentru că trebuie să răspundă diversității cererii.

Agentul de turism trebuie să fie un bun comunicator şi psiholog, negociator şi creativ. O persoană care lucrează în turism trebuie să fie un creator de servicii. Să unească dorinţele şi visele clienţilor cu ceea ce oferă piaţa. Nu pot face promisiuni fără acoperire, deoarece în acest domeniu credibilitatea este foarte importantă. Trebuie să ştie să îşi prezinte marfa şi să convingă clientul să cumpere. Pentru asta, este esential ca agentul să știe bine cel puțin două limbi străine și să aibă o cultură generală serioasă, incluzând geografie, istorie, artă, etnologie. Agentul trebuie să gestioneze fluxul de informaţii, să le clasifice şi să înveţe cât mai multe din toate segmentele de piaţă. El va trebui să cerceteze ofertele, să contracteze servicii de transport turistic şi servicii turistice, ticketing-rezervări şi să vândă bilete de transport internaţional, avion şi autocar. E necesar ca agentul să conceapă programe, să aibă studii de marketing, să deruleze contracte cu prestatorii interni şi externi, să întocmească documentele necesare turistului pentru serviciile cumpărate, să studieze piaţa autohtonă şi internaţională şi să promoveze vânzările. Este un domeniu care, la prima vedere, poate părea simplu, dar în spatele unei chitanţe se ascunde multă muncă. Trebuie să oferi cele mai bune servicii, să faci rezervări, să primeşti toate confirmările, să stabileşti fiecare detaliu al vacanţei şi să ai tot timpul soluţii pentru situaţiile de criză. Dacă un client sună şi este nemulţumit de servicii, trebuie să îi oferi altceva în schimb, chiar dacă vă desparte o distanţă de mii de kilometri.

Agentul de turism este persoana calificată care, în funcție de tipul agenției de turism (touroperatoare sau detailistă), concepe, promovează sau vinde pachete de servicii turistice pentru diverse categorii de persoane interesate, face rezervări de locuri la unitățile hoteliere, la restaurante sau pentru mijloacele de transport.

Atributii

Agentul de turism desfășoară în principal următoarele activități:
- prospectează piața turistică (identifică destinațiile turistice pentru care există cerere din partea turiștilor, analizează informațiile, selectează destinațiile)
- crează programe turistice (la inițiativa agenției, la cererea clienților, tematice), face analizele de preț având în vedere serviciile oferite (cazare, masă, transport, agrement, tratament etc.) și stabilește prețul final al programului turistic
- promovează produsele turistice
- pune la dispoziția potențialilor clienți toate informațiile necesare, stabilește prețul final al pachetului turistic în funcție de opțiunile clientului (servicii turistice parțiale sau suplimentare solicitate de client) și emite documentele de călătorie (contract, voucher turistic, bilete de transport, asigurări)
- negociază cu prestatorii de servicii (ex.: hotelurile) și încheie cu aceștia contracte comerciale
- încheie contracte cu clienții
- incheie polițe de asigurare (ex.: medicale, de asigurare a autovehiculelor)
- face operații cu cărți de credit și valută
- urmărește derularea plăților
- întocmește periodic documente specifice (rapoarte, borderouri sau situații financiare)
- administrează, clasifică, verifică, arhivează și transmite documentele (cereri de ofertă, oferte, comenzi de rezervare/anulare, copii dupa vouchere, facturi etc.)
Atribuțiile unui agent de turism sunt influențate de tipul și modul de organizare al agenției de turism.

Raporturi de munca

Agentii de turism îsi desfășoară activitatea ca angajați cu contract individual de muncă ai unei agenții de turism sau ca persoane fizice autorizate.

Conditii de munca

Activitatea se desfașoară dupa un orar fix, cu precadere în agenție. Poate participa la info tripuri (călătorii suportate de agenție pentru cunoșterea anumitor destinații pe care agenția le recomandă clienților).

Angajatori

Agențiile de turism pot fi de următoarele tipuri:
- agenții de turism touroperatoare, care organizează și vând pe cont propriu pachete de servicii turistice sau componente ale acestora. Vânzarea produselor turistice se poate face și prin intermediari (agențiile de turism detailiste)
- agenții de turism detailiste, care vând pachete de servicii turistice sau componente ale acestora în contul unei agenții de turism touroperatoare, contra unui comision.

Relatii ierarhice si functionale

Agentul de turism se subordoneaza șefului ierarhic, care poate fi directorul agenției sau directorul de vânzări, în funcție de mărimea agenției. Colaborează cu toate compartimentele funcționale ale firmei. O agenție medie poate avea următoarele birouri / compartimente funcționale: secretariat, turism, marketing, contabilitate, tiketing. Numărul de biouri și compartimente crește la companiile mari, în funcție de tipul serviciilor oferite, numărul de angajați etc. Reprezintă agenția în relația cu clienții, furnizorii de servicii turistice (hoteluri, restaurante), instituțiile publice, alte agenții de turism.

Cariera

Cariera poate fi dezvoltată în cadrul profesiei (director de agentie turistică) dar și în domenii conexe (hoteluri, restaurante etc.).

Într-o agenţie se lucrează în echipă, iar cea mai mare realizare a unui agent este să ajungă consultant în turism. În plan personal, cea mai mare satisfacţie este atunci când un client mulţumeşte agentului pentru vacanţa oferită. Dacă acesta revine şi cere un pachet de servicii pentru un weekend sau pentru altă vacanţă, atunci misiunea agentului a fost îndeplinită.