La începutul secolului XX, pentru a-i servi pe clienții avuți ai înaltei societăți în restaurantele de renume, în cluburile exclusiviste, pe luxoasele nave de croazieră, personalul cel mai căutat și mai bine retribuit era alcătuit din chelneri, maître d’hôtel, majordomi. Iar cel mai bine cotat era, desigur, persoanlul francez și cel italian. De exemplu, din cei 37 de lucrători italieni îmbarcați pe Titanic, 30 erau italieni.

Astăzi, meseria de chelner este mai „democratică”, inclusiv în ceea ce privește calitatea serviciului și este ușor subevaluată în comparație cu o altă meserie din domeniul restaurației, și anume, cea de bucătar care este mai promovată, inclusiv prin instrumentul creator de „dive” care este televiziunea. Adevărul este că bucătarul poate face miracole sau poate rata o specialitate, dar cel care servește este persoana în măsură să-i dezvăluie talentul sau să-i acopere greșelile, ghidându-l pe client printre meandrele preparatelor culinare. Un bun ospătar pote fi asemuit unui antropolog pentru că trebuie să înțeleagă din primul moment cine este persoana pe care urmează să o servească, observându-i îmbrăcămintea, intențiile, felul de a vorbi. Trebuie să aibă o bună memorie și să fie foarte pregătit, ba chiar cult, cel puțin în ceea ce privește gastronomia și enologia. Trebuie să se descurce în câteva limbi străine, să stăpânească bine limba română și să știe să capteze încrederea clientului.

Deseori ne întoarcem într-un restaurant și asta tocmai pentru că ne simțim ca acasă grație înțelegerii care se stabilește între noi și cel care ne servește la masă. Este și o meserie care permite dezvoltarea în carieră, prin ocuparea ulterioară a posturilor de maître, de somelier, de director de restaurant dacă persoana care își propune să lucreze ca ospătar este ambițioasă și pasionată de lumea restaurației și gastronomiei și dotată cu un anumit „savoir faire” care nu-i este necesar unui bucătar.

Cine este ospătarul?

Ospătarul este persoana care se ocupă de servire într-un restaurant: datorită lui clienții pot mânca și bea ceea ce doresc și pot petrece momente minunate. Totodată, ospătarul este și persaoan care vinde, practic, toate produsele și serviciile unității în acre lucrează.

Este o meserie deseori subevaluată; organizațiile care au o viziune „guest oriented” au înțeles importanța acestei ocupații pentru economia întreprinderii. În unele situații, aceste organizații au înlocuit denumirea de ospătar cu cea de „guest manager”, ceea ce redă adevărata esență a meseriei.

Ce face ospătarul?

Principalele atribuții ale ospătarului sunt:

  • Pregătirea salonului pentru servire
  • Primirea clienților
  • Interpretarea exigențelor gastronomice ale clientelei
  • Promovarea și vânzarea produselor și serviciilor restaurantului
  • Servirea mâncărurilor și băuturilor
  • Asistarea clientului în timpul serviciului și rezolvarea eventualelor reclamații
  • Încasarea contravalorii serviciilor prestate
  • Debarasarea spațiului de servire

 Ce trebuie să știe?

  • Să aibă noțiuni despre preparatele culinare și băuturi
  • Să știe normele de igienă alimentară
  • Să aibă cunoștințe de limbi străine, suficiente pentru a înțelege ce-i cere clientul și a descrie preparatele din meniu
  • Să știe care sunt pretențiile și obiceiurile diferitelor segmente de clientelă în funcție de naționalitate, vârstă, grup de apartenență etc.
  • Să știe care sunt specialitățile locale, tradiționale și cele pe care le promovează unitatea
  • Să cunoască tipurile de vin și de băuturi în general
  • Să știe normele de comportament specifice
  • Să cunoască tehnicile de promovare și vânzare.

Ce trebuie să știe să facă?

  • Să facă față unei activități care cere abilități manuale și rezistență fizică
  • Să facă față unei activități sub presiune, reacționând corect și rezolvând situațiile stresante
  • Să înțeleagă exigențele clienților
  • Să aibă abilitățile practice necesare efectuării diferitelor servicii în funcție de cerințele organizației
  • Să colaboreze cu echipa de lucru
  • Să vorbească în limbile străine aferente segmentelor preponderente de clientelă
  • Să vândă produsele și serviciile unității.

Calificarea de ospătar se obține în urma absolvirii unui curs de formare soldat cu un certificat recunoscut pe plan național, eliberat conform prevederilor ANC.

Înscrieți-vă dacă visați să ajungeți într-o zi un faimos somelier sau, de ce nu, un foarte căutat director de restaurant.